Het team van sport en bewegen kenmerkte
zich door hardwerkende mensen. Maar gezamenlijke doelen, planning en
lesprogramma's ontbraken. Om dit te bereiken werden er teamdoelen
gesteld, met heldere kaders en opdrachten die smart werden
geformuleerd samen met de medewerkers. Daarin kregen teams veel
vrijheid. Het management faciliteert en zorgt voor een goed gebouw,
faciliteiten en heldere doelen.
Er wordt een toolkit gemaakt die ook
voor andere opleidingen gebruikt kan worden in het ROC.
Dit alles resulteert in een beter
digitaal geoutilleerd team, waar met name de communicatie en het
gebruik van digitale middelen is toegenomen. Hierdoor is het
onderwijs transparanter geworden en werken collega's beter samen.
Wat bijkomend voordeel is, is dat
medewerkers veel minder als team vergaderen, maar dat er wel spontaan
inhoudelijke netwerken zijn ontstaan die zowel 'life' als digitaal
veel communiceren. Hierdoor is het bewaken van de balans tussen
prive- en werktijd wel een aandachtspunt geworden.
Het hele plan is gebaseerd op drie
pijlers:
Organisatie, technologie en
huisvesting. Voor alle drie werden werkgroepen met medewerkers
ingericht. Na een inventarisatie van taken, rollen en processen,
werden deze vertaald naar any time, any place en any device. Dit
alles vertaald naar wat er nodig is in meetbare resultaten.
Belangrijkste opmerking is: Ga uit van
het team en zorg voor borging met de plannen van de organisatie.
De belangrijkste resultaten die deze
manier van het nieuwe werken tot nu toe heeft opgeleverd zijn:
- docenten hebben meer plezier in hun werk, het ziekteverzuim is meetbaar gedaald
- er is meer kennisdeling onderling
- begeleiding en beoordeling gaat beter, ouders stellen het op prijs dat informatie digitaal beschikbaar is
- op plaatsen, ook buiten ROC locaties, is nu draadloos werken mogelijk
- een bijkomend verschijnsel is een digitaal spreekuur voor studenten.
Het streven blijft vanuit het CvB deze
proeftuin te delen met andere onderdelen van de organisatie. al met al een zeer stevige en inhoudelijke invulling van het begrip'het nieuwe werken'. Niet gestuurd vanuit de techniek of bezuinigingen, maar vanuit de samenwerking tussen medewerkers en verbetering van het onderwijs.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten